جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۰۳
کد خبر: ۶۸۲۷۸
|
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲
رییس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه یزد

تاثیرات کیفیت منظر شهری را فدای کمیت نکنیم

با توجه به تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم کیفیت منظر شهری در شهر و شهروندی نباید کیفیت را فدای کمیت کرد.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران، دکتر محمدرضا نقصان محمدی، رییس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه یزد با اشاره به اینکه منظر شهری صرفا در برگیرنده نمای ساختمان‌ها و عناصر قابل رؤیت نیست، گفت: منظر شهری صداها، بوها، انواع عناصر طبیعی و مصنوعی، خواه ثابت و خواه متحرک را در بر می گیرد و در حقیقت شامل تمام آن چیزهائی است که توسط حواس انسان قابل درک است

وی با بیان اینکه مساله ای که لابه لای این موضوع فراموش شده و این روزها در دنیا به آن توجه ویژه ای شده است، انرژی و سرمایه ای است که با بی توجهی به مسائلی از این نوع از دست می رود، افزود: شهر مانند یک بازار است که در آن کالایی مانند معماری عرضه می شود و اینکه این کالا چه شکل و شمایلی و چه جنسی داشته باشد در کالبد، فیزیک و منظر شهر تاثیر می گذارد.

رییس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه یزد با تاکید براینکه موضوع منظر شهری در کلانشهر تهران مورد بی مهری قرار گرفته است، ادامه داد: این در حالی است که منظر شهری با نشاط شهروندی و زندگی شهری گره خورده است و ارتباط مستقیم با سلامت شهروندان دارد.

به گفته این استاد دانشگاه با توجه به تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم کیفیت منظر شهری در شهر و شهروندی نباید کیفیت را فدای کمیت کرد.

دکتر نقصان محمدی با اشاره به اینکه آن چیزی که در کشور ما مورد بی توجهی قرار گرفته است نقش مصالح در ساخت و کیفیت شهر است، گفت: دو نکته در دنیا امروز عمده ترین بحث را در موضوعات معماری و شهرسازی تشکلی می دهد و آن هم مساله انرژی وسرمایه است که در قالب مصالح ساختمانی در شهرها مطرح می شود، موضوعی که در ساختار شهرهای ایرانی به طور کامل فراموش شده است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه آنچه در آموزش های آکادمیک در این زمینه برای دانشجو اتفاق می افتد با آن چیزی که در عمل به اجرا در می آید متفاوت است، ادامه داد: در هدف گذاری های خود برای تعریف این مباحث و توجه به آنها باید این دو نکته را در ذهن داشته باشیم و تلاش کنیم تا فاصله بین آموزش های دانشگاهی و کارهای عملی را به نقطه صفر برسانیم.
از نظر او شناخت مصالح و مواد به کار رفته در ساختار فضاهای شهری در کنار روش های تکنیکی که در اجرا به آن عمل می شود می تواند در بهبود کیفیت منظر شهری در همه موارد سازنده باشد.

دکتر نقصان محمدی با اشاره به اینکه نوع آوری و کاربردی بودن موضوعاتی که مطرح می شود در کنار رعایت مسائل ایمنی و سرمایه ای مسائلی هستند که همواره به آن تاکید می شود، گفت: آنچه در این میان مورد بی مهری قرار گرفته است موضوع زیباسازی است، اینکه مصالحی که در ساختار فیزیک شهر به کار می رود آیا با موضوعی مانند معماری ایرانی هماهنگی دارد یا نه، متاسفانه این مساله به طور کلی فراموش شده است.
به گفته او تجهیزات و مبلمان شهری، لوحه های مربوط به نام گذاری معابر شهری گرفته تا جدول گذاری طرفین خیابان‌ها و کوچه‌ها و نصب تابلوهای الصاق اعلانات و تجهیز فضاهای شهری به مبلمان بخش مهمی از فضاهای شهری است که در کاربرد مصالح و معماری مناسب در مورد آن ها باید برنامه درستی پیش بگیریم.
ضرورت بهره‌گیری از دانش متخصصین و فن آوری‌های نوین ضمن طراحی مناسب در خصوص مکان یابی نصب و وضع ضوابط مناسب برای این مساله موضوعی است که این استاد دانشگاه به آن اشاره کرد و گفت: رعایت این نکات و همسویی و همراهی مدیریت شهری و دانش آکادمیک نابسامانی ها و اغتشاشات بصری فضاهای شهری را کاهش می دهد.

دکتر نقصان محمدی با تاکید بر اینکه متاسفانه از پتانسیل های موجود در شهر استفاده صحیح، درست و کاربردی نمی شود، ادامه داد: یکی از اهداف اساسی همایش هایی از جنس همایشی مانند شهر، مصالح و ساختمان که سازمان زیباسازی آن را برگزار خواهد کرد، استفاده از پتانسیل های موجود در کشور در حوزه مصالح ساختمانی است.

گفتنی است اولین همایش مصالح، شهر و معماری در محورهای آموزش مصالح ساختمانی در دانشگاهها، جایگاه مصالح در فرآیند طراحی، مصالح بوم آورد و معماری ایرانی، نقش مصالح درساخت منظر شهری، مصالح و تکنیکهای ساخت نوین در دنیا و صنایع مصالح ساختمانی در ایران در اواخر آبان برگزار می شود.

نظر شما